تبلیغات
بهداشت حرفه ای -ایمنی صنعتی -HSE -ارگونومی- - آسیبهای رگ به رگ شدگی (RSIs)

بهداشت حرفه ای -ایمنی صنعتی -HSE -ارگونومی-

بهداشت حرفه ای برای همه

سه شنبه 29 اردیبهشت 1388

آسیبهای رگ به رگ شدگی (RSIs)

نویسنده: مرتضی دهقانی سیدی   طبقه بندی: عوامل ارگو نومی، 

 آسیبهای رگ به رگ شدگی (RSIs) چیست؟

 علائم آسیب كدام است؟

 عامل های مشخص آسیب های خطر چیستند؟

برای اجتناب از آسیب چه كار می توانم بكنم؟

تهیه کننده : معصومه نیكبخت کارشناس بهداشت حرفه ای


سوال: آسیبهای رگ به رگ شدگی (RSIs) چیست؟

 

پاسخ: RSIs بیماری تلقی نمی شوند در حالتی كه پاسخی هستند به نیازهای تكرار شونده و مفرط قرار گرفته روی بدن. صدها صدمه ی ناشی از كشش های تكرار شونده یا (RSIs) همه یك عامل ایجاد دارند: كشش های مفرط روی بافتهای نرم بدن ( تاندون ها، عصب ها، سیستم گردش و غیره)

این دردها هنگامی آغاز می شوند كه شما كاری را چندین بار انجام دهید، از كلیك كردن موس گرفته تا سرك كشیدن برای دیدن مانیتور. اگر بدن شما فرصتی برای التیام یافتن پیدا نكند، آسیب دیدگی افزایش می یابد و می تواند به تدریج توانائی انجام كار در شما را از بین ببرد.

 

RSI یك عبارت چتری عمومی برای این جراحتها هست كه سایر عبارتهای استفاده شده برای RSIs عبارتند از:

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->CTD ضایعه ی ناهنجاری فزاینده

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]--> MSDآسیبهای استخوان ماهیچه ای

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->OOS سندرم استفاده ی بیش از حد شغلی

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->RMI صدمات ناشی از تكرا فعالیت

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->UEMSD آسیبهای استخوان ماهیجه ای شدید

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->WRULD ناهنجاری های اندامهای بالایی ناشی از كار كردن

 

مثالهای زیر از صدماتی است كه مشخصاً RSIs تلقی می شوند:

 

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Tenosynovitis التهاب پوشش تاندون

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Tendonitis التهاب تاندون

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Epicondylitis التهاب تاندون ها در جایی كه به استخوانهای بازو متصل می شوند.

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->سندرم تونل كارپال – شرایطی كه هنگام كمپرس شدن عصب مدیان در تونل كارپال بوجود می آید.

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->سندرم تونل كوبیتال – هنگام فشرده شدن عصب زند زیرین در جایی كه از بازو در نزدیكی آرنج می گذرد.

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->سندرم خروجی Thoracic – بر عصب ها و رگهای خونی در گردن و شانه ها اثر می گذارد.

 

سوال: علائم آسیب كدام است؟

پاسخ: مشخصه های ظاهری صدمه عبارتند از كشیدگی، سوزش عمومی، درد خفیف، تپش، درد تیز، بی حسی، سوزن سوزن شدن، سوختن، ورم كردن، و كم شدن قدرت در نیمتنه بالایی (دستها، بازوها، شانه ها، و گردن.) بعضی از آسیبها به طور واضحی قابل مشاهده نیستند – سندرم تونل كارپال (CTS) یك مثالی از این امر است كه دستها بی حس می شوند و سوزن سوزن شدن و درد متناوباً در هنگام شب و در حالی كه تلاش برای خوابدن صورت می گیرد اتفاق می افتد.

وقتی فعالیتهای فیزیكی (كار، ورزش، فعالیتهای علاقه مندانه) تا حد آسیب رساندن افراط می شوند، خستگی مفرط عمومی معمولاً اولین نشانه ی فشار بیش از حد به بدن است. نشانه های این خستگی مفرط عمومی عبارتند از ناراحتی (درد)، از دست دادن نیرو، احساس لرزش در عضو آسیب دیده. این نشانه ها با ادامه یافتن فعالیت آسیب رساننده افزایش می یابد و معمولاً با متوقف كردنِ ساعتی یا دقیقه ای كار كاهش یافته یا از بین می رود. وقتی نشانه های خستگی ادامه پیدا می كند، حتی پس از استراحتی معمول، می تواند حاكی از این باشد كه اشكالی وجود دارد. اگر شما همچنان پس از استراحت شبانه خسته هستید و درد دارید، فعالیتی كه مورد سوال است ممكن است شما را تا حد آسیب رساندن تحت فشار قرار دهد.

 

سوال: اگر دردهای RSIداشتم باید چه كار كنم؟

 

پاسخ: در ابتدا، و از همه مهم تر، اگر در همه ی بدن احساس درد دارید، نیاز است كه به پزشك مراجعه كنید. تا جایی كه می توانید سریع این كار را انجام دهید كه تفاوت یك روز و دو روز می تواند موجب تفاوت بهبود بعد از یك استراحت كوتاه یا یك استراحت طولانی باشد كه موجب عذاب است. حتماً به پزشك مراجعه كنید. حالا حتماً هم لازم نیست كه پزشكی كه به او مراجعه كرده اید با این نوع از آسیب آشنا باشد. عموماً هر بیمارستانی با كلینیك درمان حرفه ای می تواند درمانهای خاص این آسیب ها را ارائه كند. منتظر نمانید و فكر كنید. برای ویزیت شدن به دكتر مراجعه كنید. اطلاعات ارائه شده در اینجا یا هر جزوه ی تدوین شده ی دیگری نباید با تشخیص های پزشك جایگزین شود.

 

سوال: عامل های مشخص آسیب های خطر چیستند؟

 

جواب: چندین فعالیت فیزیكی وجود دارد كه به عنوان عاملهای خطر برای RSI هستند درست مثل شرایط شخصی/پزشكی و محیطی/فیزیولوژیكی. در اینباره به طور خلاصه در قسمت بعد توضیح می دهیم:

فعالیت فیزیكی (شغل یا غیر شغل) عاملهای ریسك در موارد زیر شناخته شده اند:

<!--[if !supportLists]-->§         <!--[endif]--> تكرار – انجام دادن كاری با قسمت مشخصی از بدن به صورت تكراری

<!--[if !supportLists]-->§         <!--[endif]--> وضعیت بدن – قرار دادن مفصلی در حد نهایت توان حركت آن در هر جهتی بدون توجه به موقعیت خنثی مركزی آن

<!--[if !supportLists]-->§         <!--[endif]-->  نیرو – انجام دادن كاری با نیروی كششی ماهیچه ها

<!--[if !supportLists]-->§         <!--[endif]-->  تقلای استاتیك (ایستا) – نگه داشتن جسمی یا بدن در وضعیت ایستا

<!--[if !supportLists]-->§     <!--[endif]-->فشار تماسی – فشار مستقیم روی عصبها یا تاندون هابرای استراحت دادن به قسمتی از بدن در جهت خلاف یك سطح زاویه دار و سخت

 

توجه: بدن ما طوری طراحی شده است كه بتواند همه ی این كارها را انجام دهد، هر چند این وقتی صورت می گیرد كه به طور كلی كار كنند و برای زمان طولانی خطر آسیب افزایش می یابد. این امر چه برای كار چه برای بازی صدق می كند.

 

 

شرایط درمانی شخصی می تواند خطر آسیب را افزایش دهد. برای   CTS این شرایط در برگرفته می شود:

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->دیابت

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->آرتیریت رماتوئید

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->بیماریهای تیروئیدی

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->نقرس

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->داشتن اضافه وزن یا اضافه وزن ناگهانی

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->شرایط هورمونها (حاملگی، رَحم برداری یا برداشتن تخمدانها)

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->احتباس بول (حاملگی، كنترل تولد، و افزایش ناگهی وزن)

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->آسیبهای قبلی

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->سیگار كشیدن نیز می تواند خطر را افزایش دهد

 

موضوعات محیطی/ فیزیولوژیكی كه می تواند در خطر آسیبها دخالت داشته باشد

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->كاهش اشتیاق به شغل

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->مرخصی های نامنظم

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->كارهای كسل كننده ( كم بودن تفاوت فعالیتها و سرعت آنها)

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->آناتومی محدود ( كمبود كنترل روی كارهای انجام شده)

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->استنباط از كارهای سخت و فشارهای كاری ( وقتهای مرده، مدیریت ضعیف)

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->ساپورت محدود از جانب سوپروایزرها یا همكاران

 

 

سوال: من برای اجتناب از آسیب چه كار می توانم بكنم؟

 

پاسخ: برای همه ی ما بهترین راه اجتناب از RSIs است. كلید عمومی این است كه از عاملهای آسیب بالا دوری كنیم – فعالیت كنید و در طول روز فعالیتهای فیزیكی مختلفی را انجام دهید. در ادامه راههایی ارائه شده كه شركتها و اشخاص برای سالم ماندن و سلامتی دنبال می كنند.

<!--[if !supportLists]-->·     <!--[endif]-->ارگونومی های مربوط به كار – طراحی فیزیكی محل كار ( محل كارها، وسایل آن، طراحی شغل) داشتن تاثیر زیاد بر كاری كه انجام می دهیم. قراردادن مناسب و طراحی تجهیزات كامپیوتری و سایر تجهیزات دفتری برای كاهش ریسك آسیب، یكی از مهم ترین اهداف ارگونومی است. عموماً وسایلی را كه اغلب استفاده می كنید در دسترس قرار دهید تا از كشش مداوم برای دسترسی به آنها جلوگیری كنید.

<!--[if !supportLists]-->·     <!--[endif]-->آگاهی از آسیب و سوماتیك – دانستن درباره ی عوامل و خطرات آسیبهای RSI و قادر بودن برای تشخیص علایم بیماری وقتی كه رخ می دهد قدم مهمی در اجتناب از آسیب است، همانطور كه باید از روشهای جلوگیری از آسیب و عوامل ایجاد آنها آگاهی داشت. در كنار این موارد موارد شغلی شخصی وجود دارد، مانند اینكه كا چقدر محكم به كیبورد فشار وارد می كنیم یا موس را چقدر فشار می دهیم، چگونه انگشتان، مچ دشت، بازوها و شانه ها را قرار می دهیم وقتی كار می كنیم، و كجا می توانیم مواردی را كه در طول روز به آنها احتیاج داریم را در دسترس قرار دهیم. ما معمولاً اهمیت چندانی به كارهایی كه انجام می دهیم نداریم تا اینكه بدن ما به ما خبر می دهد كه اشكالی وجود دارد. بسیاری از مردم وضعیت بدنی خود را نادیده می گیرند و با همان درد به فعالیت می پردازند. مهمترین مسئله در اینجا گوش كردن به بدن و استراحت كوچكی برای تغییر انجام دادن فعالیتی است كه در حال آسیب رساندن است یا كمك گرفتن. راههای مختلفی وجود دارد تا درباره ی بدن خود بیشتر بدانیم و بدانیم چگونه حركت می كنند كه شامل آموزشهای كلاسیك ارائه شده توسط درمانهای شغلی یا بهداشت حرفه است.

<!--[if !supportLists]-->·     <!--[endif]-->سلامتی عمومی – مراقبت از خویشتن با خوردن مواد مغذی و كشش و تمرین می تواند بدن ما را برای فشارهای روزانه ای كه بر آن وارد می كنیم آماده سازد. عاملهای خطر شخصی/ پزشكی مختلفی می تواند در هنگام استراحت برای مطالعه ارائه شود تا بتوانیم از خودمان و بدنمان مراقبت كنیم.

 

سوال: خیلی دیر شده! من آسیب دیده ام. چه كسی می تواند به من كمك كند؟

 

پاسخ: افراد حرفه ای مختلفی به طور مستقیم و غیر مستقیم با RSIs می توانند سروكار داشته باشند. در قدم اول، نیاز دارید كه یك متخصص سلامتی را بیابید كه درباره ی RSIs مطلع باشد،آسیب شما تشخیص داده شود، و آسیبتان مورد درمان قرار گیرد. منابع اطلاعاتی زیادی در مورد RSIs  وجود دارد.    

لازم است بدانید كه تاجای كه می توانید باید راجع به آسیب خود بدانید و اطلاعات شخصی در مورد جلوگیری از افزایش جراحت در آینده و جراحت دوباره بدست آورید. دیگران نمی توانند این كار را برای شما انجام دهند. برخلاف سایر جراحتها كه می توانید به دكتر مراجعه كرده و مورد درمان قرار گیرید، در مورد RSIs كاملاً متفاوت است.

نظرات() 
https://kyle1scott7.wordpress.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 05:47 ق.ظ
Incredible quest there. What happened after?
Good luck!
BHW
سه شنبه 22 فروردین 1396 06:43 ق.ظ
I absolutely love your blog and find the majority of your post's to be exactly what
I'm looking for. can you offer guest writers to write content for yourself?
I wouldn't mind producing a post or elaborating on a lot of the subjects you write with
regards to here. Again, awesome website!
محمد
سه شنبه 29 اردیبهشت 1388 11:34 ق.ظ
سلام دوست عزیز
این آدرس وبلاگ منه
winsharp.blogfa.com
خوشحال میشم بهم لینك بدیدم
ممنون از توجهتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرسنجی

    نظرتون در مورد وبلاگ چیه؟





http://www.iransohrab.net

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :