تبلیغات
بهداشت حرفه ای -ایمنی صنعتی -HSE -ارگونومی- - خمیدگی کافیست! پشتتان را صاف نگهدارید

بهداشت حرفه ای -ایمنی صنعتی -HSE -ارگونومی-

بهداشت حرفه ای برای همه

خمیدگی کافیست! پشتتان را صاف نگهدارید


بدن ما برای نشستن در تمام روز ساخته نشده است.
شیوه صحیح قرار گرفتن بدن یا به عبارتی صاف ایستادن، مسئله مهمی است که روز به روز بیشتر به دست فراموشی سپرده میشود. روزهایی که سرکار و در مدرسه میگذارنیم پر از عادات و تکالیفی است که به شکلی کاملا دور از فاکتورهای انسانی –ارگونومی- انجام میگیرند. چند مثال آشنای این موارد: کار با کامپیوتر، کیفهای رو دوشی یا کوله پشتی بسیار سنگین و قرار دادن گوشی تلفن بین گردن و شانه است.


پشت ما، بهای تمام این رفتارهای نادرست را میپردازد. بنابر نتایج یک تحقیق در دانشگاه دوک (Duke University)، درد پشت در آمریکا سالانه هزینه ای معادل 90 میلیارد دلار دربر دارد.

گذشته از پشت درد، وضعیت نادرست بدن میتواند مشکلات دیگری از جمله تحلیل مفاصل و آرتروز فرسایشی را نیز ایجاد کند. به گفته شرلی سارمن (Shirley Sahrmann) استاد ورزش درمانی در دانشکده طب دانشگاه واشینگتن: " قرار گرفتن نادرست، ماهیچه ها و مفاصل را به شدت تحت فشار قرار داده و زمینه را برای پشت درد و آرتروز فراهم میکند."

به این ترتیب که مثلا قرار گرفتن در فضای کاری که نادرست چیده شده باشد، موجب میشود که شخص بالاتنه خود را به جلو خم کرده، فشاری مضاعف بر ستون مهره ها وارد کند و همین موجب تاب برداشتن تدریجی ستون مهره ها شود. سپس عضلات خود را با این حالت قرارگیری جدید وفق میدهند. به تدریج ماهیچه های سینه کوتاه شده، عضلات شکمی ضعیف میشوند و از طرف دیگر عضلات پشت بلند و بیش از حد کشیده میشوند.

این طرز قرارگیری بدن میتواند غضروف میان مهره ها را فشرده و از بین ببرد. در طول زمان، این حالت میتواند به آرتروز فرسایشی منجر شود. به طور خلاصه، "بدن ما برای نشستن در تمام روز ساخته نشده است".

برای مبارزه با این خمیدگی رایج، صاف نگهداشتن پشت بهترین و ساده ترین راه به نظر میرسد. اما بنا به گفته جان کرایستمن (John Christman)، صاف ایستادن کافی نیست. شما باید عضلات خود را در مقابل خمیدگی ورزیده کنید و آنها را در جهت عکس آن کشش دهید. کرایستمن که دارای فوق تخصص بیوفیزیولوژی است، برای دستیابی به بدنی متعادل و "رعنا" یک برنامه ورزشی برای کشش و تقویت عضلات به وجود آورده است.

او میگوید:" طرز قرار گرفتن صحیح این نیست که ستون مهره ها را در اثر صافی بیش از حد پشت از بین ببریم. اصل مطلب قوی کردن عضلات است و همین، مشکل را حل میکند."

کرایستمن و همکارش بون (Bohne) برای مبارزه با خمیدگی چند توصیه دارند. ابتدا با پاسخ به پرسشهای زیر ببینید که طرز قرار گرفتن بدن شما چگونه است:

آیا در پایان یک روز کاری، گردن و شانه هایتان خسته تر از بقیه بدنتان هستند؟ آیا عضلات شانه شما به طور مشخصی بیش از باقی بدنتان ورزیده است؟ آیا عضلات شانه و کتف شما محکم هستند؟ آیا ماساژ گردن و شانه آسایش بسیاری برایتان به همراه دارد؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این پرسشها مثبت باشد، باید طرز قرار گیری بدنتان اصلاح شود.

چگونه فرم قرارگیری بدن را بهبود بخشیم؟

• عضلات شکم خود را در قسمت ناف کمی منقبض کنید، این انقباض را به سمت پشت بکشید و به عبارتی "شکم خود را تو دهید" . این کار ماهیچه های شکمی را محکم کرده و قفسه سینه را تقویت میکند.

• عضلات سینه را کشش دهید. رو به دیوار بایستید، یک دست خود را به سمت خارج بدن و چسبیده به دیوار-با زاویه 90 درجه نسبت به بدن- قرار دهید و در حالی که دستتان بر روی دیوار قرار دارد، بالاتنه را به سمت بیرون و در جهت مخالف دست، بچرخانید تا کشش را در سینه خود حس کنید. مدتی به این حالت بمانید، سپس جهت کشش را تغییر دهید.

• عضلات پشت ران را کشش دهید. نشستن این ماهیچه ها را کوتاه کرده و قسمت پایین پشت و عضلات شکم را تحت فشار قرار میدهد. • عضلات پشت را تقویت کنید. بازوهای خود را در مقابلتان نگهدارید و دستتان را به آرامی مشت کنید.بازوها را به طور همزمان از آرنج خم کرده و سرشانه را لمس کنید.

گاهی نکات کوچک از اهمیت بسیاری برخوردارند. اما عده بسیاری از این نکات ریز ارگونومی بی خبرند.

• همواره مراقب فرم قرارگیری بدنتان باشید. هرچه بیشتر با فرم صحیح بدن آشنا باشید، قرار گرفتن در آن برایتان ساده تر خواهد بود.

• هرگز کیفی که روی یک شانه قرار میگیرد را پر و سنگین نکنید. در صورت امکان یک کوله پشتی دو بند تهیه کنید، هر دو بند آن را بر شانه بیاندازید و آنرا سنگین نکنید.

• از پوشیدن مداوم کفش پاشنه بلند خودداری کنید.

• بر روی تشک سفت بخوابید و هنگام خواب به پهلو یا پشت قرار بگیرید.

• یک صندلی ارگونومیک تهیه کنید.

• گوشی تلفن را بین شانه و گردن نگه ندارید.

• صفحه مانیتور کامپیوتر باید در زاویه 15 درجه قرار بگیرد.

• هر یک یا دو ساعت از پشت میز بلند شده و در اتاق حرکت کنید.

نظرات() 
How can I increase my height after 18?
دوشنبه 3 مهر 1396 10:10 ق.ظ
Hi my loved one! I want to say that this article is amazing, great written and come with almost all vital
infos. I'd like to look extra posts like this .
Can you get taller with yoga?
شنبه 1 مهر 1396 05:13 ب.ظ
I got this web page from my buddy who informed me on the topic of this web page and at the moment
this time I am browsing this site and reading very informative content at this time.
How do you get rid of Achilles tendonitis?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 08:19 ق.ظ
Hmm is anyone else encountering problems with the pictures
on this blog loading? I'm trying to find out if its a problem
on my end or if it's the blog. Any feed-back would be
greatly appreciated.
How do you get Achilles tendonitis?
سه شنبه 17 مرداد 1396 01:16 ق.ظ
Hello, yeah this article is genuinely pleasant and I have learned lot of things from it regarding blogging.
thanks.
http://roseliahonegger.wordpress.com/
سه شنبه 6 تیر 1396 07:31 ق.ظ
Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your site is
magnificent, let alone the content!
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 09:13 ق.ظ
Your style is so unique compared to other folks I've read stuff
from. Many thanks for posting when you've got the
opportunity, Guess I will just bookmark this page.
BHW
سه شنبه 22 فروردین 1396 11:31 ق.ظ
Does your website have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like to shoot you an e-mail.

I've got some recommendations for your blog you might be interested
in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it improve over time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرسنجی

    نظرتون در مورد وبلاگ چیه؟





http://www.iransohrab.net

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :